o mnie
Maja Miro – multiflecistka, autorka projektów multimedialnych z udziałem instrumentów historycznych, spiritus movens wydarzeń kulturalnych, twórczyni muzyki improwizowanej, teatralnej i filmowej, wykładowczyni akademicka.
Specjalizuję się w grze na poprzecznych fletach historycznych.
Moim głównym obszarem zainteresowań jest punkt styczności pomiędzy dawną sztuką, estetyką dźwięku, praktyką wykonawczą współczesną wrażliwością i nowymi formami kreacji. Tworzę projekty intermedialne, sytuujące flet traverso i instrumenty dawne w różnych kontekstach współczesnych. Przygotowuję je z artystami reprezentującymi różne dziedziny sztuki – tancerzami, rzeźbiarzami, aktorami, reżyserami, innymi muzykami. Widzę także dużą wartość w jednoczeniu wysiłków muzyków-praktyków i muzykologów.
Zamawiam i przygotowuję prawykonania nowych utworów na flet barokowy – współczesna muzyka na dawne flety była tematem mojej pracy doktorskiej, obronionej w 2015 roku na Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Jestem współzałożycielką i muzykiem zespołu instrumentów historycznych SILVA RERUM arte oraz Prezesem Fundacji SILVA RERUM, działającej w Gdańsku. Wraz ze skrzypaczką, Danutą Zawadą, oraz klawesynistką, Małgorzatą Skotnicką, organizujemy koncerty i wydarzenia edukacyjne dotyczące tematyki dawnych praktyk wykonawczych. Z NASZĄ DZIAŁALNOŚCIĄ SZERZEJ ZAPOZNAĆ MOŻNA SIĘ TUTAJ
Od 2011 roku programuję festiwal instrumentów historycznych CAPPELLA ANGELICA Muzyka Aniołów Mariackich w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, na który serdecznie zapraszam w kolejne soboty lipca – STRONA FESTIWALU
Przez parę lat współprowadziłam wydawnictwo płytowe WOOD and MOOD, w którego kręgu zainteresowań znajdowała się jazz, muzyka dawna i współczesna na instrumentach historycznych
Ukończyłam Conservatorium van Amsterdam, Akademię Muzyczną w Krakowie, Akademię Muzyczną w Łodzi, Uniwersytet Jagielloński. Współpracuję jako wykładowca z Akademią Muzyczną w Gdańsku i Akademią Pedagogiczną w Krakowie.
Prawykonania współczesnych kompozycji na flet barokowy
Agnieszka Stulgińska POLICHROMIE ŚWIĘTOJAŃSKIE na organy, orkiestrę kameralną i zespół śpiewaczy (2020, Gdańsk)
Katarzyna Szwed GREEN MOUNTAINS WALK. THAT’S WHY THEY ARE PERMANENT na flet traverso i warstwę elektroniczną (2020, Gdańsk)
Marek Czerniewicz SZUKAŁEM CIĘ NOCĄ W OGRODACH POŁUDNIA na trio barokowe i trio jazzowe (2016, Gdańsk)
Emil Wojtacki ZWIASTUNOWIE na sopran i zespół instrumentów historycznych (2016, Gdańsk)
Agnieszka Stulgińska PRZEŚWITY na zespół instrumentów historycznych (2015, Gdańsk)
Maciej Jabłoński BĘDĘ PAMIĘTAĆ na trzy flety barokowe (2015, nagranie)
Katarzyna Szwed NOWE ANIOŁY na instrumenty historyczne i przestrzeń Bazyliki Mariackiej (2014, Gdańsk)
Wojciech Błażejczyk CONCERTINO PER STRUMENTI ANTICHI E SUONI MODERNI (2013, Białystok)
Katarzyna Szwed ON THE LIRYCAL na traverso, shvi, perkusję i taśmę (2009, Rotterdam)
Miranda Driessen TIJDGLAS na flet i taśmę (2009, Fort Vuren)
Svitlana Azarova UN CORTADO POR MICHEL na flet i taśmę (2007, Amsterdam)
Paulina Załubska ILLUSION na 2 flety barokowe, video i elektronikę (2006, Kraków)
kompozycje filmowe i teatralne
Kobiety, strasznie śmiać się! Poemat dokumentalny Rity Jankowskiej (2021)
Ślicznie mnie zszyli. Spektakl w formie słuchowiska Rity Jankowskiej (2020)
Nireńska [Ć/DŹ] Teatr Ciała i Dźwięku (2019)
Kończą mi się słowa [Ć/DŹ] Teatr Ciała i Dźwięku (2018)
Mity greckie, Teatr Miniatura, Gdańsk, reż. Tomasz Man, muz. Maja Miro, Ignacy Wiśniewski, Tomasz Man (2018)
Aya znaczy miłość, Baj Pomorski, Toruń, reż. Tomasz Man, muz. Maja Miro, Ignacy Wiśniewski, Tomasz Man (2017)
Franek Szpilka, Teatr Barnaby, reż. Marcin Marzec, muz. Maja Miro (2016)8 8 scen z życia kobiety, Chórra, reż. Renia Gosławska, Magda Kajtoch, muz. Maja Miro (2015)
Baśń o Piecuchu Najwspanialszym, Teatr Barnaby, reż. Marcin Marzec, muz. Maja Miro (2015)
Most, etiuda, muz. Maja Miro, Malwina Oklejewicz
Udział w nagraniach do filmu i teatru
Wolf, muz. Stefan Wesołowski
Kajko i Kokosz, muz. Stefan Wesołowski
Śpiąca Królewna, muz. Ignacy Wiśniewski
Twarze małopolski, cykl filmów dokumentalnych
Domek, reż. Aleksandra Magnuszewska-Oczko, muz. Małgorzata Oczko z zespołem (2006)
Wiadomość, reż., Aleksandra Magnuszewska-Oczko, muz. Małgorzata Oczko z zespołem (2004)
Muzyka na żywo do filmów niemych
TKIES KAF (1924) reż. Z. Turkow, muz. Maja Miro | Maria Ka z udziałem Tomasza Zająca Zawadzkiego
BARTEK ZWYCIĘZCA (1923) reż. E. Puchalski, muz. Rafał Rozmus z orkiestrą
HAXAN / CZAROWNICE (1922) reż. B. Christensen, Miro-Zawadzki + Maria Ka
SEGUNDO DE CHOMON retrospektywa, muz. Maja Miro, Katarzyna Szwed, Ignacy Jan Wiśniewski
NIEME KINO FRANCUSKIE, muz. Maja Miro, Małgorzata Oczko, Tomasz Zając Zawadzki
ALICJA W KRAINIE CZARÓW (1915) reż. W.W.Young, muz. Maja Miro + Automatomy
PROCES O TRZY MILIONY (1926) reż. Y. Protazanov, muz. Maja Miro, Agnieszka Oszańca, Eimear Reidy, Automatomy
DR MABUSE, DER SPIELER (1922) reż. F. Lang, muz. Automatomy + Maja Miro
SZCZĘŚLIWA SIÓDEMKA (1927), reż. B. Keaton, muz. Maja Miro, Maria Ka, Tomasz Zając Zawadzki
ZŁAMANA LILIA (1919) reż. D. Griffith, muz. Bella Indifferenza
Współpraca – festiwale, zespoły
SEVIQC Słowenia, Festival Baroknich Umeni Cesky Krumlov, Bad Arolsen Festival, Festiwal C3 Niemcy – Polska, Baroque d’Auvergne Francja, Sterrenfestival Oude Muziek Holandia, Musicalia Baltica, Festiwal Goldbergowski, Organy Plus, Muzyka w Zabytkach Starego Gdańska, Anima Musica, Festiwal Cichej Muzyki Toruń, Cappella Angelica Muzyka Aniołów Mariackich, Europa +/-1700, Haendel na Kresach, Festiwal Muzyki Sakralnej Gdynia, Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej, Muzyka Dawna w Kościele Św. Katarzyny Warszawa, Muzyka w Muzeum Wnętrz Dworskich, Sesje Naukowo-Artystyczne Muzyka Włoskiego Baroku, Dni Bacha w Krakowie, Body Space Festiwal, Festiwal Dwa Teatry, Święto Kina Niemego Iluzjon, Sopot Non-Fiction
SILVA RERUM arte, Goldberg Baroque Ensemble
Nederlandse Bachvereniging, Nieuwe Philharmonie Utrecht,
Luthers Bach Ensemble Groningen
Capella Cracoviensis, Balet Dworski Cracovia Danza, Bella Indifferenza, Cracovia Barocca, Chambre 5, Consortium Sedinum